måndag 5 augusti 2013

Fördelar vs. Nackdelar

Jag fascineras över hur snabbt kroppen vänjer sig vid saker och ting. Innan fastan var det helt otänkbart för mig att ens gå utanför dörren utan frukost i magen. Igår flängde jag runt på köpingen hela morgonen innan klockan slagit 12 utan några som helst problem. Jag är stolt över mig själv för att jag ändå lyckats hålla mitt humör på en bra nivå. Än så länge har det inte varit några större formsvackor eller humörsvängningar, som det annars brukar kunna bli när det går för lång tid mellan måltiderna för mig.
 
Men styrkelabbet ger en bra förklaring till varför humöret inte svänger upp och ner vid fasta, och det är för att blodsockret för en gångs skull får chansen att stabilisera sig. Det handlar bland annat om hormonet grehlin som stimulerar vår aptit. Den hormonreglering styrs till viss del av våra vanor och rutiner. Saxat citat från hemsidan: "If you eat all the time, ghrelin secretion will not be well controlled." Och det har de kanske lite rätt i. Det verkar stämma i mitt fall.
 
 
 
 
En utav fastans stora fördelar är att jag slipper komma hem varje dag och ställa mig och laga mat. Istället förbereder jag mina måltider (som till viss del ser ganska likadana ut), planerar, räknar och väger. Det är faktiskt riktigt kul. Oftast kokar jag en stor kastrull med råris som jag mäter upp under veckan. Kycklingen kan jag lägga direkt på grillen och mandlar, kvarg, avokado m.m. är ju sådant som inte behöver tillagas utan bara mätas upp. Idag när jag kom hem preppade jag mat för morgondagens alla tre måltider. Tonfiskröran till måltid 1 är kirrad, shoppinglistan till måltid 2 klar och kycklingen inför måltid 3 och kommande måltider ligger på upptining.
 
 
Tonfiskröran klar på ett kick
 


Morgondagens måltider planerade


Det finns fortfarande en hel del matlådor kvar som jag
preppade åt barnen, vilket innebär att jag och Benny kan
fokusera ordetnligt på våra egna måltider.
 
 
Älskar att inte behöva ställa mig vid spisen och svettas varje dag. Och jag älskar känslan av att inte behöva oroa mig för att bli hungrig, för den fanns alltid där förut. Men fastan har även sina downsides, helt klart. Idag satt jag och kämpade med min lunch i en timme (!!) och det är helt sant. Jag har vilodag och därför ska mitt största mål intas som mitt första mål. Försök att klämma i er 1100 kcal utan att ha gjort särskilt mycket kroppsarbete på morgonen. Kl. 12:55 klämde jag i mig de sista mandlarna. Precis som styrkelabbet skriver minskar aptiten vid periodisk fasta och det har jag verkligen märkt. Men jag kämpar på och har faktiskt lyckats få i mig samtliga måltider.
 
Mer fördelar och nackdelar kommer säkerligen att dyka upp på denna resa! Håll till godo.



Inga kommentarer: