onsdag 8 januari 2014

Leverans av proteinpulver

Idag kom en liten leverans på posten. För att kunna träna hårt behövs extra protein, en som styrketränar behöver äta 2g protein per kroppskilo till skillnad från någon som inte styrketränar som bara behöver äta 1g protein per kroppskilo. Jag försöker äta 140-150g protein/dag.
 
Proteinet har jag beställt från MMSports. Där finns massa olika proteiner till varierande priser. De påsar jag har beställt är den billigare varianten som är väldigt vanlig bland amatörtränare som jag. Egentligen föredrar jag protein från fitnessguru.se, men eftersom det proteinet är mycket dyrare valde jag ett protein som kanske inte smakar riktigt lika gott. Men ett tips till er som funderar på att beställa detta, det blir mycket godare att mixa med stavmixer än i en vanlig shaker!
   
 
 
 
Jag har beställt två varianter, ett protein med övervägande kasein och ett med övervägande vassle. Proteinet med kasein kallas även för nattprotein och kan med fördel drickas eller ätas efter sena träningspass eller innan man går till sängs. Proteinet jobbar långsamt med att stimulera muskeltillväxten samtidigt som den motverkar muskelnedbrytningen. Eftersom det jobbar långsamt passar det bra som komplement till kvällsmålet så att det får verka när kroppen vilar. Läs mer här.
 
 
 
Det andra proteinet med vassle är mer snabbverkande och kan med fördel drickas direkt efter ett träningspass eller som komplement till en annan måltid. Proteinet tas upp snabbt av kroppen men verkar även under en längre tid vilket gör att musklerna får ett konstant tillskott av aminosyror som är viktigt för muskeluppbyggnad och för att motverka muskelnedbrytning. Det som är bra med båda dessa protein är de är nästintill fria från laktos vilket passar mig som får en orolig mage av för mycket laktos. Läs mer här.
 
   
 
Jag valde smakarna double rich chocolate och choklad. 



Inga kommentarer: