tisdag 27 mars 2012

Nyttiga chokladbollar

Igår kväll var jag en lycklig tjej. Har varit så sugen på chokladbollar i flera dagar så jag var tvungen att leta upp ett nyttigt recept på internet. Hittade flera goda så jag knåpade ihop ett eget med de bästa ingredienserna. Efter ett riktigt bra pass på gymmet var jag förbi affären och handlade det som behövdes. Och jag ska inte ljuga, chokladbollarna blev förbannat jävla goda! Dessutom är de inte ens en gnutta onyttiga.

Visst ser det ut som vanliga chokladbollar? :)


Men det är det inte, ha! Det här är vad som behövs:

3 dl naturliga cashewnötter
1½ dl russin
1 lime eller citron
2 msk kakao
1 msk proteinpulver vanilj eller 1 tsk vaniljsocker
Kokos

Mixa nötterna och russin, funkar fint fint som smet! Pressa saften från limen eller citronen över smeten. Riv ner skalet från citronen eller limen. Tillsätt kakaon och proteinpulver. Några matskedar vatten kan behöva tillsättas om smeten inte blir klibbig nog. Rulla i kokos! 

Jag hade 3 msk kakao men kände att det blev aningen för starkt, så två räcker nog. Receptet sa att man skulle ha lime men det fanns inte på konsum så jag tog citron. Det blev gott! Valde att använda proteinpulver istället för vaniljsocker men det går lika bra vilket som. Gooooda bollar med smak av choklad och citron, packade med energi! Jag åt tre stycken sen mådde jag illa.. Hehe.

Min morgon idag har varit upp och ner. Var ute och gick/sprang på morgonen. Ett lugnt pass för att få bort träningsvärken. Då vart jag glad. Kom hem och betalade räkningarna. Huamej! Inte lika kul.. Hur blir då nästa månad? tänkte jag som inte jobbat ett skit under mars. Så jag lyfte luren och ringde Ann-Sofie för att fiska jobb under april-maj. Hon blev superglad och ville boka in mig direkt, men skulle återkomma. Så då blev jag glad igen, när hon blev så glad. Hoppas jag ska orka jobba litegrann åtminstonde!

Vi har egentligen inte alls dåligt med pengar (som det kanske låter som), men det är så ovant att gå från en fast lön till ett studiebidrag som inte alls ger lika mycket pengar. Det känns som att man har "lite" pengar kvar på kontot efter räkningarna bara för att man har mindre än vad man brukar ha. Men vi lever inte alls över våra tillgångar så ni behöver inte vara oroliga att se oss på lyxfällan inom en snar framtid. Men vi har ju som jag tidigare nämnt många resor inplanerade och då vill man inte snåla. Så lika bra att dra in lite extra klirr i kassan!

Men som sagt, nu är jag glad igen. Har mycket att göra på dagens agenda. Bäst att sätta fart!

Kram kram

 

Inga kommentarer: