lördag 10 mars 2012

4 månader senare, nya fysresultat och 8 kg lättare

Så har 4 månader gått sedan vi gjorde våra första fystester i munktellarenan. I veckan var vi där igen för andra gången, för att se hur mycket vi förbättrat oss från november 2011 till mars 2012. Vinterns träning har bestått av långa fyspass, både med och utan GG. Kettlebellträning med Jill och många pass på gymmet. De veckor vi inte tränade med GG gick jag och Sälen upp till lilla gympasalen på eget initiativ och drog igenom ett ordentligt pass själva. Och det var kul att se att träningen gett resultat.

Mina resultat i november 2011:

Snabbhet: 30 m - 4,74 sek (10 m - 1,92 sek)
Spänst: 31 cm
Brutalbänk: 7 st
Isokai: Ben el. "Max" - 951, Överkropp el. "Medel" - 696

Mina mål inför mars 2012:

Snabbhet: Springa under 4,70 sek
Spänst: Hoppa 35 cm.
Brutalbänk: Klara 10 st.
Isokai: Klara över 1000 på ben "max" och över 700 på överkropp "medel". 

Mina resultat mars 2012:

Snabbhet: 30 m - 4,56 sek (10 m - 1,87 sek)
Spänst: 32,4 cm
Brutalbänk: 13 st
Isokai: Ben el. "Max" - 1098, Överkropp el. "Medel" - 627

Kommentar:
Snabbhet: Jag uppfyllde mitt mål långt över förväntan. Jag hade som mål att pressa ner tiden fem hundradelar, och det slutade med att jag förbättrade mig hela 18 (!) hundradelar. Därmed är jag en av de snabbaste i laget. Grym förbättring, och jag är såå nöjd.
Spänst: Ett av två mål jag inte klarade av. Hade som mål att förbättra mig 4 cm men nådde tyvärr inte högre än cirka 1,5 cm. Tråkigt eftersom jag verkligen känt att spänsthoppen funkat bra i vinter. Men jag är glad att jag gjorde en förbättring trots allt!
Brutalbänk: Snabbheten och denna gren gjorde mig mest glad under kvällen. Jag var asnervös innan för jag minns hur tuff brutalbänken var i höstas. Men jag klarade 7 lätt som plätt, smög förbi 10 st som var mitt mål och landade till sist 13 st. Grymt!
Isokai: Jag nådde mitt mål på ben el. "max" och drog ett värde över 1000. På överkropp el. "medel" hade jag, samt alla andra försämrat sig. Något som gjorde Benny lite fundersam, vi har ju trots allt tränat mycket överkropp i vinter. Vi båda spekulerade i om vi kanske hade fel teknik denna gång, för att alla ska ha försämrat sig är inte särskilt troligt med den träning vi utfört. Målet är inte nått men jag är nöjd ändå för starkare det har jag blivit. Det känns.

Sammanfattningsvis har jag nått 3 av mina 5 mål och jag var verkligen lycklig när jag lämnade munktellarenan i tisdags. Hade aldrig gissat på en så bra förbättring varken i snabbhet eller brutalbänk.

Något som fick mig att ta tag i dessa mål i höstas var de ovanor jag skaffat mig. Jag och Benny hade snöat in i sambolivet med pizza och snacks, åtminstonde varje helg när kidsen var här. Det är inte likt mig, eftersom jag inte är så förtjust i chips och läsk. Men på vägen till bättre fysresultat har ett annat bonus-resultat visat sig. Sen augusti 2011, då jag vägde mig sist, har jag tappat 8 kg. När jag och Sälen åkte till IKEA i februari köpte jag en våg, och till min förvåning hade jag då tappat 7 kg. En månad senare var jag nere på 8 kg minskning.


Det tar emot lite att blotta min vikt, men det är inget jag behöver skämmas över längre. Jag är lång, bredaxlad och numera även vältränad. Bilden till vänster är från augusti när jag började ledsna på mitt beteende. Trots det tog ytterligare två månader innan jag tog tag i träningen ordentligt. Man ser skillnad kring halsen och magen. På bilden till höger går revbenen att urskilja, vilket det inte gjorde tidigare.

På bilden till höger kan man faktiskt urskilja mina skulderblad och en fastare rumpa. Mindre svullnad över axlar och armar. Jag vet inte om ni ser någon större skillnad. Men den känns :) 


Idag har vi mycket mindre dåliga matvanor. Från pizzan beställs det sallad och på helgerna äter vi melon och ananas. Vi äter nästan inga maträtter med grädde eller creme fraiche, med vissa undantag. Förut åt vi det i maten varje dag. Vi äter surdegsbröd eller knäckemackor. All pasta, ris och bulgur är gjort av fullkorn. Grönsaker ingår jämt till middagen och vi äter mycket grönt och fräscht. Till frukost äter vi kvarg och ägg. Våra matvanor är inte på nåt sätt perfekta och undantag i kosten förekommer ibland, men vi jobbar på att inte få i oss för mycket fett och andra onyttigheter.

Jag har haft en kanon-resa (dock med en del svackor här och där) från november till mars och jag vill inte att den ska sluta än. Jag vill fortsätta med de goda matvanorna och den hårda träningen. För att nå ännu bättre resultat och nya mål. Vill ni läsa om allt från början går det att hitta mycket under etiketterna "Hälsoprojekt", "Förberedelser" och "Kost" i spalten till höger.

Kram kram

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är impad! Bra jobbar och jag ser skillnaden men jag tycker ju naturligtvis att du alltid är fin! /Mamsen

Sälen sa...

Du är så duktig biffen <3

Amalia Edlund sa...

Tack <3