lördag 3 december 2011

Svacka #1

Man går sällan igenom ett sånt här hälsoprojekt utan några svackor. Allting har gått så bra hittills, ända tills igår det vill säga. Maddes sista dag på jobbet och hon bjöd hela lärarkåren på en sorts glasstårta med massa choklad och nutella-smak. Jag tog en bit för att vara artig, bara en yttepyttebit. Jag ångrade mig direkt efteråt. Kakan var asgod, men inte värd att få dåligt samvete över. Sen tog jag en bit till. Varför liksom?? Mitt huvud sa "nej du ska inte!" men kroppen skyfflade på en bit till på tallriken och svalde den på tre röda. Åt två skumtomtar också. Inte lika goda som jag minns!!

Sov hela eftermiddagen på grund av feber som smygit sig på under dagen. På kvällen hasade jag mig upp för att baka till julmarknaden där fotbollslaget ska sälja bröd och kakor. Jag valde att baka kladdkaka som är snabbt och enkelt.. Jo hej du, köket ser mer eller mindre ut som ett bombnedslag och kladdkakorna blev inte ens bra. Fastande i formen, och toppingen med bland annat cream cheese blev klumpig.

Och vad gör jag under bakningen? Jag hetsslickar vispen, slickepotten, skålen, formen.. Jag tjuväter de bitar som lossnar när jag försöker få bort kakan från formen, jag sticker ner ett finger och smakar på toppingen.. Trots att jag redan mått dåligt under dagen för att jag ätit dåligt så äter jag mer. Och var det värt de? Absolut inte. Jag vet att folk säger att man ska unna sig saker ibland, men i så fall ska det kännas värt att äta det också. Man ska inte må dåligt efteråt för då är det inte värt det. Istället kände jag mig som världens sämsta och tjockaste person med huvudvärk av sockerkicken och med en massa kladd på tänderna.

Jag har till exempel under helgerna unnat mig pepparkakor med ädelost på som jag tycker är såå gott vid juletid. De har jag ätit med gott samvete och känt mig väldigt nöjd efteråt. Självklart håller jag mig till ett visst antal och "moffar" inte på samma sätt som jag gjorde igår. Hua mig vad läskigt det är när huvudet säger nej men kroppen agerar av gammal vana.

Så där har ni min första svacka. Huh vad naken jag känner mig. Men om man inte erkänner sina misstag händer de lätt igen. Nu vet alla. Och alla känner säkerligen igen sig. Och idag tar jag nya tag:

Dagens lunch: Äggmackor på fullkornsbröd
och proteinsmoothie

Smoothie med björnbär, blåbär,
hallon, jordgubb, mjölk och
proteinpulver med kasein.

Nykokta, varma ägg på mackan ger en mer lunchig
känsla än kalla ägg!

Tända ljus och en jävligt bra film
"Det kan hända dig".
Underbara lördag!


Nu mina vänner ska jag återigen gå in i köket och baka eftersom marknaden är både lördag och söndag. Men denna gång ska jag ge tusan i att ens slicka mig på fingrarna. Jag ska låta vispen, slickepotten, skålen och formen vara. Och toppingen ska jag göra utan att tjuvsmaka. Senare ikväll ska vi fira Stefan som fyllde i veckan. Jag måste med andra ord upp och handla frukt innan jag går dit, för inte någon tårta i världen är värd känslan efteråt.

Kram kram  



Inga kommentarer: