måndag 19 december 2011

Recept julgodis

Det blev inget jobb idag och det var lika bra det. Vaknade med samma halsont som jag somnade med igår. Misstänker halsfluss då jag normalt inte brukar ha ont i halsen i fyra dagar? Men under dagen har svullnaden gått ner lite så jag avvaktar med att ringa vårdis. Är hemma från jobbet imorgon med då jag inte vill äventyra någonting, och skulle det kännas ännu värre då får man väl slå en pling. Men då får man ju en sån där hemsk lång tops nerkörd i halsen. När jag var liten knuffade jag en sköterska ut stolen så mamma fick hålla i mig för de var tvungen att ta ett sånt prov. Eeeuuwäck!!

Men herregud va tråkigt det är att va hemma och vara sjuk. Tänk att man alltid ska bli som allra mest träningssugen när man är sjuk, bara för att man inte får. Och att man äntligen får lusten att storstäda hela lägenheten, men orken tryter. Och allra värst är ju att jag var hemma i fredags också. Och har därför sett alla bra program som går i repris idag!!

Tar en paus från tvn och ger er lite bildresultat från gårdagens julbak. Bilderna är av dålig kvalitet då jag tagit kort med mobilen (har slarvat bort kameraladdaren!!) Men både chokladen och saffransbollarna blev jättegoda, och de är inte det minsta onyttiga.


Chockladgodis med nötter
ca 20 st
300 g choklad valfri kakaohalt
        1 dl hasselnötter
2 dl saltade jordnötter
1 dl riven kokos

Smält choklad i vattenbad. Hacka under tiden nötterna och rosta tillsammans med kokosen i en torr stekpanna. Häll nöt och kokosblandningen i chokladen och rör om. Klicka upp i små aluminiumformar eller klä en plåt med bakplåtspapper och häll ut smeten. Låt stelna i kylskåpet. Skär sedan i lagom mumsbitar.

Saffransbollar15-20 st
1 1/2 dl mandel
1 1/2 dl naturela cashewnötter
2 msk roiboste+1/2 pkt saffran
5 dadlar
3 torkade aprikoser
1 dl kokosflingor
50 g grovt hackade hasselnötter

Mixa mandel och cashewnötter till ett fint mjöl i matberedaren. Lös upp saffran i het roiboste låt svalna. Tillsätt frukt och kokos i nötblandningen, Späd med avsvalnat saffranste till en jämndeg. Blanda ner hasselnötterna och forma till bollar. Rulla i kokos om man vill.

 

Vill dock poängtera att jag frångick recepten litegrann och använde mig av lite andra nötter samt bara vanligt hett vatten istället för roboiste. Källan hittar ni här: http://www.jills-smak.se/matinspiration-12/

Kram kram

Inga kommentarer: