onsdag 28 juni 2017

Inför bröllopet

Utan att avslöja för mycket tänkte jag skriva lite om bröllopet. Det är snart. VÄLDIGT SNART! Endast tre dagar kvar nu... Det gick så himla fort från att det en gång var hela 40 dagar kvar fram tills nu. Swosch sa det bara och nu är vi alltså snart i mål med detta enorma projekt som vi planerat ända sedan mars -16 då Benny friade. Märklig och samtidigt mycket mäktig känsla.

 

Plats 
Platsen kändes från första stund självklar. Ute på fina, rara, sköna, gröna Dalvallen där vår historia en gång tog fart. Platsen där även Benny friade. Vigseln blir utomhus så vi ber till vädergudarna varje dag. Blir det regn får våra gäster helt enkelt fälla upp sina paraplyer. Mottagningen blir sedan i Dunkers församlingshem. Dunker är ju också en speciell plats tack vare att både jag och Benny är uppvuxna där. 

Mat
Vi visste nästan på en gång att vi ville ha en avslappnad tillställning med massa god mat. Maten är det vi lagt absolut mest pengar på, Vi var inte ute efter en vanlig buffé eller en tre-rätters med serveringspersonal. Så vi sökte oss runt i Sörmland för att hitta en catering-firma som erbjöd grillbuffé. Valet föll på "Alla Tiders Matlagare" från Nykvarn som har bemött oss väldigt proffsigt hela vägen. De har många härliga grillmenyer att välja bland men vi komponerade vår egen och plockade favoriter från de olika menyerna. 


Efterrätt
Efterrätten blir inte någon traditionell tårta utan är lite inspirerad av festivallivet. Allt för att få en så avslappnad känsla som möjligt. Ser såå mycket fram emot efterrätten på lördag. *dreglar* 

Tema 
Planen var från början tänkt att temat i bröllopet skulle vara juteväv och lantlig känsla. Tyvärr gick planerna lite i stöpet när de stolsrosetter i juteväv vi skulle hyra var slut, så valet föll i stället på rosetter i ljusrosa. Temat lutar numera lite åt det rosa och romantiska hållet, men fortfarande med inslag av det lantliga. Bordsdekorationer består av heliumballonger som ger höjd, silvriga kandelabrar, vita dukar, glas med rosknoppar samt menyer i samma tema som vårt bröllopsinbjudan. I taket hänger vita tyger och tyll. Sedan har vi också rosa och vita vimplar som kommer pryda lokalen. 







Blommor och bukett 
Den bukett jag kommer att ha är trädgårdsinspirerad och färgsprakande med pioner och rosor som huvudperson. Jag kommer även att ha färska blommor i håret. Benny och eventuellt Johan kommer att bära en ljusrosa ros på bröstet. Lina som brudtärna kommer att bära krans och liten bukett med brudslöja. I övrigt pyntar vi omgivningen med det som naturen erbjuder för tillfället. 



Kläder 
Valet föll ju inte på någon lång brudklänning utan det blir en knälång klänning med öppen rygg i form av spets och romantiska knappar där bak. Jag skulle säga att hela min och Bennys outfit går mycket åt det lantliga och romantiska hållet. 





Övrigt 
Hm, vad kan jag avslöja mer? Vill ju utelämna lite detaljer för att inte måla en alltför tydlig bild om hur det kommer att se ut på lördag. Något jag kan berätta är att jag och Benny helt och hållet lagt alla vett- och etiketter samt regler och principer om bröllopet på hyllan. Vi gör på vårt sätt och för oss är det viktigt att gästerna upplever bröllopet som avslappnat och festligt, inte formellt. Jag kommer till exempel att ledas ut på Dalvallen av mina två pappor; Pappa och Stefan. Jag och Benny är inte undangömda innan vigseln utan kommer att välkomna våra gäster, vilket inte hör bröllop till egentligen. Men det struntar vi i. Vigseln är borgerlig (ramaskri för vissa). Vigseln är inte i en kyrka (what?? säger många). Vid bordet sitter par ibland bredvid varandra, ibland mittemot (regeln säger att bordsdamen alltid sitter till höger). Vi har ingen tårta och vi kommer inte att bjuda på någon bröllopsvals.. Men dans däremot.. 




Imorgon får vi tillgång till lokalen! Iiih!! Det är nu det roliga börjar hehe. 

Tack och bock!

Inga kommentarer: