söndag 11 juni 2017

Studentfirande och skolavslutning

Nu är jag ju så kass att jag inte tog en endaste bild från studentfirandet vi var på i helgen, så jag får låna en från Facebook. Vi var i alla fall på Benny brorsdotters, Emelie, studentfirande. Det var supertrevligt och härligt att se den där lyckan som man själv minns från den tiden. Sju år sedan är det jag tog studenten och 16 år för gamlingen Benny, hehe.


Något om jag reagerade på under firandet var det här med att dricka alkohol eller inte. Jag hade inte tänkt dricka eftersom jag helt enkelt inte är så där jätteförtjust i alkohol. Jag tycker heller inte att det är värt att må så dåligt dagen efter en fylla och sen tycker jag också att det förstör mitt kost- och träningschema som jag försöker hålla. Man blir sugen på fyllekäk och dagen efter är jag så trött att jag bara sover hela dagen. Fett ovärt! 

Nu blev det ändå så att jag tog ett litet glas av mitt favorit-rosévin på eftermiddagen och tänkte att om vi stannar kvar här en längre stund kommer jag kunna köra hem ändå. Det som händer sedan är att flera frågar om påfyllning och jag orkar inte säga nej, på grund av reaktionerna som jag vet kommer att komma. "Varför ska du inte ha mer?" "Är du med barn?" "Vad tråkig du är!" "Såklart du ska ha mer!" Istället blev det så att jag drack mer rosévin, fast att jag egentligen inte alls var sugen på att hälla i mig alkohol. 

Känner ni igen er? 

En gäst kommenterade att ungdomar alltid håller på att hetsa varandra att dricka mer och då kunde jag inte vara tyst utan sa "så tycker jag faktiskt att dem flesta svenskar håller på, ung eller gammal!" Gästen blev förvånad men jag kunde bara inte hålla tyst. Jag är så himla trött på att försvara eller bli ifrågasatt de gånger jag väljer att inte dricka alkohol. För det måste innebära att jag är med barn, eller bara tråkig. JAG. BLIR. SÅ. LESS! Men förhoppningsvis kan jag vara lite starkare och tuffare nästa gång och faktiskt säga nej tack till påfyllning. 

Något annat roligt som hände igår var att vi hälsade på Madicken och Dennis nya tillskott i familjen: en hårig berner sennen-valp vid namn Dunder! Hur söt?? Jag dog söt-döden lite faktiskt. Helt underbar liten krabat som förstås sökte upp allergikern Benny först av alla och satte sig snällt och poserade bredvid.

   

Min axel har krånglat de senaste dagarna. Mer än vanligt. Jag får ont i axeln då och då, vid överansträngning men har oftast inte mer besvär än vid träning. Nu har jag haft ont även i vilande läge. Jag kan inte lyfta armen över huvudet och inte ligga på den sidan när jag sover. Googlade lite (som man inte ska göra men Google är rätt bra på att ställa diagnoser) och är rätt säker på att jag har något som kallas "inklämningssyndrom" i axeln. Alla symptom stämde rätt in. Så jag har gjort lite rehab-övningar samt ätit Ipren och nu känns den bättre, men inte bra. Har inte ont i vilande läge längre men någon träning med axeln kommer inte på fråga. Istället blev det en promenad upp och ner i Malmabacken i en timme. Det känns i skinkelinken idag kan jag tala om. 

 
 
Obehagligt men uppfriskande

Här hemma har vi två som redan gått på sommarlov. Jag jobbar två veckor till och barnen i Katrineholm har inte avslutning förrän på fredag. Ändå har jag fått sommarlovskänsla redan nu i helgen, vilket blir lite halvjobbigt nu när jag inser att så inte är fallet och söndagsångesten börjar smyga sig på. Bilderna nedan har barnens mamma Madde tagit. Så himla fina ungar! 

 

 

 

Inga kommentarer: