måndag 21 november 2011

Utmaning #1

I min första utmaning har jag valt att inte dricka någon alkohol från och med nu fram till julafton. Vet inte om det var alkoholen i samband med detoxkuren som gjorde att jag mådde så konstigt i helgen. Jag drack inte alls mycket men kan ändå inte minnas vad vi pratade om vid middagen och resten av kvällen är dimmig. Dagen efter var jag inte bakis alls men sent igårkväll fick jag en sådan huvudvärk att jag inte kunde prata. Kan vara kuren som reagerar negativt med alkoholen.

Men det är självklart inte bara därför. Jag vill få ut det mesta av min träning och det får man inte om man samtidigt ska dricka alkolhol. Faktum är att om man tränar regelbundet, cirka 3-5 ggr/vecka, så kan man med en enda fylla tappa en hel träningsvecka. Så även om man tränar regelbundet men super på helgerna går man hela tiden tillbaks till noll. (Självklart är det individuellt hur mycket man tappar beroende på hur mycket man tränar och hur mycket man dricker.)

Alkohol i samband med träning förstör den otroligt viktiga återhämtningstid som kroppen behöver. Det går inte att kompensera för de negativa effekterna av alkoholen genom att träna mer. Snarare tvärtom, risken är att man istället helt berövar kroppen möjligheten till återhämtning. Träningen blir då negativ och nedbrytande. Många som går ut på fredag och lördag kväll och festar till får på måndagen jättedåligt samvete och går och tränar. Det är jättedumt. Eller så tränar man på torsdag eller fredag för att man ska ut och festa på lördag. Då får man ingen återhämtning alls. (Vet inte hur många gånger jag tränat samma dag som fest och tänkt: "gud va bra, nu kan jag supa utan att ha dåligt samvete.." Så fel!!)


Det svåraste med denna utmaning kommer inte att bli att hålla sig borta från alkolhol. Det svåra kommer att bli att behöva stå ut med det tjat från vänner och familj. Min sida av familjen dricker alkohol, Bennys sida av familjen dricker alkohol, min vänner dricker alkohol och Bennys vänner dricker alkohol. Jag ber er därför nu acceptera den här utmaningen och stötta mig istället för att påpeka hur otroligt tråkig och lam jag är som inte vill dricka alkolhol. Jag gör inte denna utamning för att förstöra för er andra när ni vill festa utan jag gör den för att jag vill maximera min träning.


En förebild har alltid varit Laila i vårt fotbollslag. Hon dricker nästan aldrig alkohol men är alltid med på fest och bjuder på sig själv ändå, man kan nästan tro att hon är berusad. Så trygg i mig själv vill jag också kunna bli.

Laila och Pelle på årets avslutning

Så nu kör vi, är ni med mig? (Fiskar efter kommentarer, ni är ju en del som läser.)

Kram kram

4 kommentarer:

Maddo sa...

Jag ska peppa! Kör hårt sistaaa! ;-)

Madicken

Sääälen :D sa...

You goo girl!!

Mamman sa...

Klart som korvspad att vi är med dig!

Amalia Edlund sa...

Thanx guys :)