torsdag 17 november 2011

Fystester - Resultat och mål

Varje gång jag tänkt tanken att starta en träningsblogg har jag alltid fastnat vid att jag aldrig har ett mål att sträva efter. Jag har inte många överflödiga kilon på kroppen att gå ner och om jag skulle satsa på att få bättre kondis skulle säkerligen mina knän sätta käppar i hjulen. Jag har alltid velat bli slank och vältränad men aldrig vetat hur jag ska sätta upp ett mål för att bli det.

När tränar'n, även känd som sambon eller bara Benny, berättade att vi skulle utföra fystester tändes en gnista hos mig. Testerna skulle ge mig tydliga resultat och olika muskelgrupper att jobba med. Med dessa resultat skulle jag ha någonting att sträva efter.

I tisdags gjorde vi fystesterna i munktellarenan. Så här gick det till:

- Snabbhetstest, springa 30 m från stillastående position på kortast tid möjligt.
- Spänsttest, hoppa så högt som möjligt och landa med raka ben. Man hoppar på en platta som mäter tiden man är i luften och gör om det till cm. Väldigt smart manick.
- Mag- och bålstyrka, även känd som brutalbänken. Man utför situps raklång upp och ner.
- Styrka ben- och överkropp, även känd som isokai. Utförs på en maskin som ger mer motstånd ju mer du drar. Mäter hur stark du är i ben samt överkropp.

Mina resultat:

Snabbhet: 30 m - 4,74 sek (10 m - 1,92 sek, 20 m - 3,37 sek)
Spänst: 31 cm
Brutalbänk: 7 st
Isokai: Ben el. "Max" - 951, Överkropp el. "Medel" - 696

Nästa tester utförs den 6e mars 2012. Och vi har en hel del träning att vänta i vinter. Min resa startar nu. Detta är mitt mål inför den 6e mars 2012:

Snabbhet: Springa under 4,70 sek
Spänst: Hoppa 35 cm. Kan verka mycket med en ökning på 4 cm men min magkänsla säger mig att jag kan klara det.
Brutalbänk: Klara 10 st. Kan låta lite i vissas öron men förra gången vi utförde dessa tester ökade jag med 4st under samma tidsperiod, så en ökning med 3 st är vad som känns mest rimligt.
Isokai: Klara över 1000 på ben "max" och över 700 på överkropp "medel". Dessa värden är för mig svåra att få grepp om, det är därför lite oklart för mig själv om jag satt ett högt eller lågt mål. Förhoppningsvis lagom.

Detta är alltså det mål jag kommer att sträva efter under perioden 15/11-2011 - 6/3-2012.

Delmål kommer att presenteras under periodens gång. Delmålen kommer kanske inte enbart handla om dessa tester i sig utan kommer kanske visa sig i form av andra utmaningar vad gäller träning eller kost. Det är viktigt att inte bara ha ett mål långt bort att sikta sig in på, då man lätt tappar fokus. Att ha små morötter på vägen hjälper en oftast att uppnå det man egentligen vill. Det är vad jag lärt mig i skolan iaf. Nu har jag tänkt testa det själv också.

Ikväll kickar vi igång första fotbollsträningen för säsongen, som jag längtat!! :)

Kram kram

1 kommentar:

Mamman sa...

Det ska bli väldigt intressant att följa det var n ä s t a n så att jag blev inpirerad att sätta lite egna mål av ditt första inlägg ;-) Lycka till!