söndag 20 november 2011

Så här har jag förberett mig

(Räkna med långa inlägg så här i början, mycket att presentera. Blir bättre, promise!)

Som ni säkert har förstått är detta inget projekt jag bara kommit på under natten. Nej, det är någonting jag funderat på länge då jag inspirerats av andra. Men jag tänkte att om jag verkligen ska göra det här måste jag förbereda mig med allt som har med resurser att göra.

Därför vill jag börja med att tacka min mamma som sponsrat mig med de olika kosttillskott jag beställt inför denna resa. Kosttillskott är dyrt men välbehövligt om man ska träna så hårt som jag planerar att göra. Vill du börja med kosttillskott se till att läsa på noga innan du beställer! Det gjorde jag. Jag läste bloggar, hemsidor, forum m.m. för att jag verkligen skulle beställa hem rätt grejor för just mig. Samtliga kosttillskott kommer att presenteras i kommande inlägg.

För cirka en vecka sedan, fredagen den 11/11-2011 började jag med en detoxkur. Jag hade vilat från all sorts träning i tre veckor på grund av en liten förkylning och inte varit noga med vad jag ätit. Jag ville förbereda kroppen inför vad som komma skall genom att rena den och introducera den för proteinpulver.

Detoxkuren beställde jag från Anna Skippers hemsida (ni kommer märka att hon är något utav en idol vad gäller hälsa och kost för mig). Kurens egentliga syfte är till för viktminskning men rekommenderas även till dom som idrottar, vill hålla en viktbalans samt rena kroppen.


Taget direkt från Anna Skippers hemsida:

Skippers Viktkur innehåller:

Skippers Proteinpulver Chokladsmak 1 kg
Ultrafiltrerat vassleproteinkoncentrat från svenska gårdar. Kakaopulver och naturligt vaniljpulver, L-glutamin, lecitin. I kuren ingår Skippers specialutformade enzymmix som stödjer och främjar upptaget av proteiner samt Skippers probiotiska bakteriekultur med tarmbakterier som gynnar tarmfloran.

Skippers Linfröolja 225 ml Vår linfröolja kommer från kallpressade linfrön från ekologiska svenska odlingar. Nordligt växande lin är känt för sin höga halt av linolen-fettsyror. Linfröolja har en rad positiva egenskaper för hjärna, nervsystem, tarm, hormonproduktionen och huden. Linfröolja är den rikaste naturliga källan till omega-3. Oljan innehåller dessutom omega-6 och omega-9 fetter.

Skippers Psylliumfröskal 275 mg Vårt psyllimfröskal är mycket rikt på fibrer och uppskattas för sin goda fysiologiska funktion i mag-tarmkanalen. Renhetsgraden är 98% och den är fri från gluten. Kostfibrer binder vätska och stödjer tarmfunktionen vid såväl hård som lös avföring. Fröskalen är GI-sänkande.

Du kan balansera din vikt samtidigt som Du:

* Slipper må dåligt
* Ökar ämnesomsättningen
* Rensar ut gifter och får energi
* Slipper att vara hungrig och energilös
* Slipper tappa viktig muskelmassa – endast fett
* Slipper räkna kalorier, points eller läsa i tabeller
* Balanserar tarmfloran och stödjer tarmfunktionen
*Får i dig livsviktiga essentiella fetter som ex. omega-3

Skippers viktbalansmetod fungerar genom att:
  • Den ökar mättnadskänslan
  • Den hjälper till att stabilisera blodsockret
  • Den hjälper till att öka ämnesomsättningen
  • Den hjälper till att avlägsna gifter från tarmen
  • Den hjälper till att stödja och balansera hormonsystemet
  • Den är fri från onyttiga fetter som skapar obalanser i biokemin
  • Den påverkar ämnesomsättningen positivt genom ett ökat intag av bra fetter och proteiner
  • Den minskar den fettinlagrande insulinhöjning man får genom ett intag av snabba kolhydrater som gynnar fettinlagring och viktuppgång.
För de som vill gå ner i vikt rekommenderar Anna att dricka en sån shake i samband med alla måltider samt mellanmål. För de som redan har en bra viktbalans och vill behålla den rekommenderar hon att dricka den varje morgon, det har jag gjort i en veckas tid nu. I början smakade det skit men jag har nu lärt mig göra den godare genom att mixa i en banan eller lite frusna bär. Kanon som frukost!

Förutom shaken har jag tagit bort alla kolhydrater under en veckas tid för att öka ämnesomsättningen. När man intre tränar är det inte bra att äta för mycket kolhydrater. Äter man kolhydrater som man inte förbränner omvandlas de till fett och gör så att man går upp i vikt! Jag kommer självklart börja med kolhydraterna nu när träningen drar igång igen, men bara i form av fullkorn. Träning utan nån form av kolhydrater är inte att rekommendera. Då är det lätt hänt att kroppen istället börjar bryta ner musklerna.

Jag har även tagit bort allt som har med godis, chips, kakor m.m. Har varit sockerfri en vecka och känner inget behov av att gå och köpa en godispåse. Jag hade en dag i veckan när jag fick huvudvärk och skakade, säkert abstinensen som gjorde sig till känna. Men sen dess har jag klarat mig bra! Jag har slutat med svarta teér och dricker istället flera koppar grönt te om dagen. Gärna med färsk riven ingefära i som piggar upp och renar kroppen.

Förberdelserna har gått förvånadsvärt bra. Inget sockersug eller craving efter fettiga såser som jag annars brukar ha. Men jag tror att det beror på att jag verkligen ville göra någonting nytt och jag är enormt taggad inför den nya säsongen och den hårda träningen. För att det ska ske en förändring måste man ha viljan.

Källor: http://www.annaskipper.se/bra-att-veta.html#Toppen

Inga kommentarer: