onsdag 3 september 2014

När man inte riktigt vet vad man vill

Klev upp på vågen igår morse och möttes av siffrorna 75.0 kg. Har inte vägt mig på över ett år och då pendlade jag mellan 70-73 kg. Jag väger mer än jag gjort på många år utan att känna mig speciellt tjock. Jag känner mig stark och i vissa anseenden även muskulös.
 
 
 
Bilden till vänster är tagen våren 2012, dagen innan jag skulle på audition för gladiatorerna. Jag hade tragglat hela vintern med viktnedgång och hade lämnat mina 78-79 tunga "student-och-Miljöteamet-kilon" bakom mig. På bilden till vänster väger jag 69 kg. Jag var otroligt nöjd med mig själv och stolt över att ha fått kontroll över matvanor och träning. På bilden till vänster har jag sedan ett halvår tillbaka stiftat bekantskap med gymmet.
 
Bilden till höger är tagen den 3 september 2014, idag. På bilden till höger väger jag 75 kg, nästan i klass där jag befann mig en höst för snart 3 år sedan. Fast på ett helt annat sätt. Tyngre på ett helt annat vis. Bekantskapen med gymmet är nu mer än bara en bekantskap. Detta är inget jag uppnått nu under sommaren eller de senaste veckorna. Det har tagit mig två år av flera ups and downs, varierade kostvanor och träning.
 
 
 
Ändå har jag inte riktigt hittat rätt. Jag vet inte riktigt vad jag vill med kost och träning. Ni som läser bloggen regelbundet minns kanske de 3 första månaderna på året när jag prövade på en riktig tävlingsdiet med ätardag en gång i veckan. Det fungerade som sagt i ca 3 månader men var ingen livsstil. Efter det förälskade jag mig i Klara Dessers GI-metod och planerade all matlagning efter det. Men under sommaren har allt fallit bort och jag liksom bara är.
 
Sedan vi kom hem från Turkiet har jag valt att äta väldigt enkel mat. Mest ris, lax, kyckling och broccoli. Bara för att komma bort från den där feta maten som erbjöds i Turkiet. I lördags åt jag en kebabtallrik och en godispåse för att på söndagen återgå till den enkla kosten igen. Det kändes bra att kunna unna sig något utan dåligt samvete. Att veta att jag äter och tränar bra 6 av 7 dagar i veckan.
 
Men nu vet jag alltså inte riktigt vad jag vill. Läser i varenda tidning och instagrambild att "det viktigaste är att ha ett mål med träningen". Men hallå vad har jag för mål då?? Tre helger återstår av fotbollssäsongen och sedan är jag "fri" att träna, äta och syssla med vad tusan jag vill. Jag måste ta mig en rejäl funderare på vad jag egentligen har för mål med kost och träning.        

Inga kommentarer: