måndag 31 mars 2014

Att komma till insikt med saker och ting

I helgen ledsnade jag något enormt på det kostschema som jag nu följt i tre månader. Extremt enkel och tråkig mat i form av fisk, kyckling, ris och broccoli. Jag har känt den senaste tiden hur jag fuskar mer och mer, att jag inte längre njuter av att utmana mig själv och att kosten känns mer påfrestande än givande. Så i morse när jag återigen lade upp 400 g torskfilé och 4 kycklingfiléer för dagens foodprep kände jag att nej, jag vill göra något annat. Ser tillbaka några månader, i ett inlägg om mina mål och ambitioner inför 2014 och inser att jag inte kommer nå dit jag vill med det kostschema jag följer just nu. Inlägget hittar ni här.
 
 
 
 
De här är målen jag hade då:
 
1. Jag vill se nya resultat. Check!
2. Jag vill trivas med mig själv.
3. Jag vill utmana mig själv. Check!
4. Jag vill testa något nytt. Check!
5. Jag vill hitta en passande livsstil
 
Jag inser att trots nya resultat, att jag lyckats utmana mig själv och testat något nytt har jag inte lyckats hitta en passande livsstil och jag har inte heller kommit till den punkten jag ännu trivs med mig själv. Men det är väl egentligen ganska självklart, att om man inte är nöjd med hur man lever och äter är det svårt att trivas med sig själv och sin livssituation. Mitt kostschema har helt enkelt blivit mer omotiverande än motiverande, vilket jag kommit till insikt med nu.
 
Har gått runt och tänkt ett tag att "när jag är klar med det här kostschemat ska jag börja äta nyttig och fräsch mat". Nu är jag helt klart färdig med den här kosten och det är dags att göra slag i saken. Vi har massvis med olika kokböcker hemma, men de som fångat mitt intresse är dessa:
  
 
 
 
Jag vill direkt klargöra att dessa GI-kokböcker INTE går ut på att utesluta kolhydrater helt och hållet. Det är både jag och författaren av böckerna helt emot. Jag är väl medveten om att kroppen behöver kolhydrater, särskilt jag och min kropp som tränar så mycket som jag gör. Klara Desser, som skrivit böckerna, klargör istället att det handlar om att äta kost med lågt GI, det vill säga långsamma kolhydrater. Ris och pasta kvarstår alltså i kosten, men i form av fullkornsprodukter. Vill ni läsa mer om GI och allt vad det innebär rekommenderar jag Wikipedia.  
 
Jag har i alla fall tänkt börja här. Jag vet att det inte sker över en natt. Att äta på det här sättet kräver ett helt nytt tänk, eftersom det är menat att ingå i en hel livsstil. Det kommer kanske inte bli helt rätt varje dag. Men det blir det å andra sidan inte just nu heller med tanke på att jag fuskar mig igenom både vardagar och helger.  
 
Den nya kosten fick i alla fall en helt fantastisk start. Lagade en saffransdoftande fiskgryta av torskfilén som egentligen var tillägnad mitt foodprep. Jag lagade mat till Lasse Winnerbäck i högtalarna, tände ljus, dukade i köket och när Benny kom hem åt vi middag tillsammans. Något vi inte gjort på ett bra tag bara han och jag eftersom jag oftast äter matlåda och han får laga sin egen mat. Imorgon blir det kycklingsallad med avokado, svarta bönor och limesås. Babysteps! Det blir nog bra det här.   

Inga kommentarer: