onsdag 2 april 2014

Måltider enligt Klara Dessers GI-metod

Jag tänkte visa exempel på hur måltiderna kan se ut när man äter enligt Klara Dessers GI-metod. Det är en enorm skillnad från hur jag åt innan, vilken fröjd att se alla färger på tallriken. När jag tittar mitt instagram-konto skakar jag på huvudet åt alla de bodybuilders jag följer och hur de orkar utsätta sig för så tråkig och hemsk mat. Som bara över en helg har jag blivit helt emot diet-mat. Eller inte emot, jag dömer ingen som väljer att äta så, men jag har svårt att förstå det och det beror väl antagligen på att jag tröttnat så enormt på det själv.
 
Dagens mellanmål:
 
Knäckebröd med 100% fullkorn, tre skivor rökt kalkon,
tre skivor gurka, lite russin, en skivad morot samt
1/3 proteinbar.
 
 
Proteinbaren kommer att bytas ut mot en ruta mörk choklad. Jag köpte proteinbars när jag var på Tuna Park i helgen och när jag kom hem upptäckte jag att de innehöll både socker, mjöl och palmolja (!). Eftersom kompisen Henke förespråkar mat utan palmolja kommer de resterande proteinbarsen att lämnas tillbaka idag och ersättas med fairtrade mörk choklad.
 
Gårdagens middag:

 
Grillad kycklingfilé med en sallad gjord på avokado,
tomat, sallad, svarta bönor, olivolja, balsamvinäger och havssalt.
Limesås gjord på kvarg, lätt creme fraiche, lime, salt och peppar.
 
 
 
Gårdagens mellanmål:
 

Knäckebröd med 100% fullkorn, tre skivor kalkon, en skiva ost,
tre skivor gurka, äppelklyftor och 1/2 proteinbar.
 
 
 
(Nästan) helt enligt Klara Dessers föreskrifter såklart: 

 


Inga kommentarer: