onsdag 19 augusti 2015

Ett liv med PALEO

Så mycket har hänt sen mitt senaste inlägg; jag har fått jobb, min PALEO-utmaning har "avslutats", jag har gått färdigt min ledarutbildning, jag har tävlat i crossfit för första gången, fotbollssäsongen är igång igen m.m. Att det inte blivit någon uppdatering om någon av sakerna beror helt enkelt på att detta med mitt nya jobb gick väldigt fort och jag fick börja på en gång. Så nu är jag igång och jobbar extra som lärare i ämnet svenska på en skola i Eskilstuna. Eleverna börjar nu på fredag och det är sååå pirrigt! Har inte varit med vid en skolstart tidigare.

I torsdags, för snart en vecka sedan, hade det gått 30 dagar av min PALEO-utmaning och jag tänkte därför att jag skulle skriva lite tankar om själva utmaningen. Jag har egentligen bara massa positiva saker och säga om PALEO. Det är såhär jag vill äta. Maten är fräsch, enkel, går snabbt att laga och är inte särskilt mycket dyrare än någon annan slags kosthållning. Min svullna mage är borta, sötsuget har minskat, jag är piggare och som en bonus i allt detta har jag tappat flera centimeter i midjan och ca 4 kg på en månad. Den senaste veckan har inte mindre än 3 personer påpekat att jag "smalnat av" och "tightat till mig". Det gör mig naturligtvis mycket glad även om det egentligen inte var det som var syftet med själva utmaningen. 




Det jag kan säga såhär i efterhand är att jag naturligtvis vill fortsätta att äta som jag gjort den senaste månaden. Att äta PALEO 80 % av dagens mål och inte behöva gräma mig över att det blev pasta till lunch eller en glass en tisdagskväll. Till skillnad från exempelvis LCHF, där man utesluter många olika sorters frukter, är PALEO perfekt för mig som älskar frukt och bär och som inte skulle vilja leva utan det. Att säga hejdå till mejerier som till exempel ost och mjölk som jag också är väldigt förtjust i har inte varit så svårt som jag trodde till en början. Jag saknar inte ens såserna för maten är så fräsch ändå! 


Jag tänkte lista lite för- och nackdelar med PALEO: 

Fördelar: 
  • Hejdå till ballongmagen!
  • Hejdå till sötsuget!
  • Hejdå till småätandet! 
  • Säg hej till ett piggare och gladare humör!
  • Säg hej till en starkare kropp!

Nackdelar: 
  • ...?
  • Okej, om jag lista något negativt så är det att kosthållningen kräver en hel del planering. Det är svårt att hitta både måltider och mellanmål i affärer och på restauranger som inte innehåller socker, mejerier eller gluten. Jag hittade denna bild som visar hur man kan tänka när man är ute med kompisarna på restaurang och ändå vill äta PALEO: 



Till sist ville jag även visa denna som beskriver väldigt bra hur jag vill att PALEO ska ta plats i mitt liv. Inte som som en diet utan som en ny livsstil: 



Mer om jobb och crossfit-tävling i nästa inlägg! Håll till godo kär vänner! 

Inga kommentarer: