måndag 10 augusti 2015

3 skrämmande saker i mitt liv

Hela det här året har varit en utmaning. En utmaning känslomässigt, i skolan, i mig själv och i min relation till andra. Nu står jag inför en ännu mer utmanande höst och det är med skräckblandad förtjusning jag kommer att ta mig an dessa utmaningar. Under hösten 2015 kommer jag: 

  • Eventuellt att jobba extra som lärare på en skola i Eskilstuna. Jag skriver eventuellt just för att jag inom den närmsta timmen ska åka till skolan för mer information om vad tjänsten innebär. Men om jag är intresserad är jobbet mitt. Jag har under mina snart fyra år på högskolan velat fram och tillbaka gällande extrajobb. Jag har haft svårt att förstå hur mina kamrater hinner med, vissa jobbar till och med 100 % samtidigt som de pluggar 100%. Jobbet innebär en tjänst på 50 % i ämnet svenska för elever i årskurs 3, 4 och 5 och när jag fick erbjudandet kände jag mig på något konstigt vis "redo" att kombinera jobb med studier. Men more is yet to come, jag vill inte ropa hej för tidigt. Den här utmaningen känns otroligt lockande samtidigt som jag tvivlar på mig själv om jag klarar både plugg och jobb. (Sluta tvivla på dig själv Amalia!)
  • Leda pass i funktionell träning. Jag har påbörjat en ledarutbildning i funktionell träning, ni vet den där träningen som börjar på cross och slutar på fit men vars namn man egentligen inte får använda om man inte betalat en vissa summa för att få använda det i sin träningsklubb. Första utbildningsdagen av två var igår och jag kastades direkt in i rollen som ledare och coach. Vi fick kort information om varje övning, sedan en chans att förklara och visa övningen och sedan ett litet prov för att se om vi kunde hitta eventuella fel i utförandet av övningen. Det var läskigt men en så himla nyttig utmaning om jag ser fram emot att ta mig an i höst. Jag kommer till att börja med leda ett kvällspass i veckan.
  • Göra min sista praktik på en svensk skola i Thailand. Som om inte en extra lärartjänst och ledare i funktionell träning vore nog så lyfter planet mot Thailand den 8 november. I Thailand ska jag leva och bo i sex veckor samtidigt som jag utför min sista praktik på en svensk skola där. Jag kommer att bo tillsammans med min pappas sambo Maria, hennes son Felix och lillasyster Hilma. Pappa ansluter 2 veckor efter mig. Jag är hemma lagom till jul igen, säkerligen solbränd och fylld med nya, spännande erfarenheter. 

Men ärligt talat så känns alla dessa 3 utmaningar mest läskiga just nu. Mest skrämmande. Men jag vet ju vilken otrolig kick det ger att ta sig an sådana här utmaningar. Att ge det en chans. Att prova på. Att lyckas eller att misslyckas men ändå vara en erfarenhet rikare. 




Inga kommentarer: