onsdag 31 juli 2013

Periodisk fasta

Äntligen har jag en stund över att sätta mig ner och redogöra för er vad mitt nästa hälsoprojekt ska innebära. Klockan är över 22 och resten utav familjen sover. Jag har precis slagit  mig ner i soffan efter att ha jobbat, tränat, lagat mat, duschat och flängt runt i köpingen. Helt slut ärligt talat, men jag har en stund över till er.

Augusti kommer att vara hälsomånad hemma hos Edlund/Stjernlöf. Benny har anmält sig till fitnessfighten och jag ska pröva på periodisk fasta. I korta drag handlar det om att jag fastar 16 timmar och har ett ätfönster på 8 timmar per dag. Jag äter inget mellan 20.00-12.00 och har mitt ätfönster mellan 12.00 och 20.00. Detta kommer bli en extrem utmaning för mig, då jag är van att äta ofta och regelbundet. Mitt humör är inte att leka med när det gått för lång tid mellan måltiderna.




Periodisk fasta är ett sätt att förbränna fett men ändå minimera muskelförlusten under viktnedgång. Under ätfönstret på 8 timmar ska jag få i mig hela mitt dagsbehov. Dagsbehovet av kalorier kan man räkna ut här (Java krävs). Mitt energibehov per dag är ca 2700 kcal. För att förbränna fett bör man ligga på ett underskott av ca 400-500 kalorier/dag. Att ligga på ett högre underskott av kalorier ger inte bättre resultat, snarare större muskelförlust och högre fettlagring. Mitt dagsbehov beräknas alltså till minst 2200 kcal.

Under ätfönstret brukar de flesta föredra att ha tre måltider (även jag). Ett utav målen ska vara större än de andra två, ca 50 % av ditt dagsbehov och det målet ska intas efter träning. I mitt fall handlar det om att få i sig 1100 kcal. Vid de andra målen äter jag 550 kcal vardera. Under en dag behöver jag få i mig 150 g protein. Jag vill gärna rekommendera olika webbsidor för er som är intresserade. Hos styrkelabbet kan man hitta en otroligt bra och lättläst guide som hänvisar till många bra källor. Styrkelabbet lägger även upp 4 olika sorters fastor beroende på hur man jobbar och tränar, otroligt bra för mig som både pluggar och jobbar under augusti-månad. Även hos mmsports finns en artiekl värd att läsa.



Jag startade min periodiska fasta igår och jag ska säga er att det inte är det lättaste jag prövat på. Planering är A och O, sedan är även en matvåg guld värt att ha då det blir mycket räknande och vägande i början innan man lärt sig "ungefär" hur mycket saker och ting innehåller och väger. Det var inte särskilt jobbigt att hålla sig borta från mat fram till klockan 12, magen kurrade men det gick lätt att bortse från när man jobbade. Däremot blev jag nästan svimfärdig när jag väl fick mat i mig. Och gårdagens kvällsmål på 1100 kcal blev alldeles för stort så att jag inte fick i mig hela. Tills idag fick jag lov att tänka om, så att jag stoppade i mig saker med hög kalorihalt så att jag jag kunde stoppa i mig mindre mat men ändå få de kalorier jag behöver.

Dagens fasta har gått mycket lättare och jag har även hunnit med att planera och laga lite måltider i förväg. Så här ser mitt mat- och träningsschema ut inför imorgon, torsdag. Källor med hög kalorihalt som ändå är nyttiga är bland annat avocado och nötter:

Måltid 1 - 550 kcal (12.00):
100 g kyckling, 115 kcal - 26 g protein
1 avocado, 260 kcal - 3 g protein (ej exakt värde)
125 g kokt råris, 173 kcal - 8 g protein (ej exakt värde)
Totalt: 548 kcal - 37 g protein

Måltid 2 - 550 kcal (ca 16.30):
1 dl proteinpulver, 118 kcal - 24 g protein
3 dl lättmjölk, 90 kcal - 11 g protein
250 g kvarg, 163 kcal - 28 g protein
25 g mandlar, 135 kcal - 11 g protein
½ äpple, 36 kcal - 0 g protein
Totalt: 542 kcal - 74 g protein

Måltid 3 - 1100 kcal (Efter träning, ca 20-21.00):
128 g kyckling, 153 kcal - 34 g protein
1 avocado, 260 kcal - 3 g protein (ej exakt värde)
100 g mandlar, 610 kcal - 20 g protein
2 dl mellanmjölk, 80 kcal - 7,2 g protein
Totalt: 1103 kcal - 64,2 g protein

Totalt kalorier: 2193 kcal av 2200 kcal
Totalt protein: 175,2 gram av 150 gram

Det här är bara det första av säkert flera eller till och med många inlägg om min periodiska fasta. Jag har tänkt mig att åtminstone veckovis redogöra mina fram- eller motgångar i form av bilder och mått. Nu måste jag joina resten av familjen och få ordentligt med sömn så att jag orkar med morgondagen. Att både jag och Benny ska hinna träna, jobba, laga varsinna maträtter samt att Benny leder ett fotbollslag kommer bli en ordentlig prövning denna månad. Sedan får vi ju ej förglömma våra små kottar som får haka på vårt galna tidståg och som även de ska till skola, fritids, dagis samt fotbollsträningar. Buckle up, nu kör vi!


Inga kommentarer: