söndag 30 september 2012

Vad gör jag nuförtiden?

Tanken slog mig att jag ofta skriver inlägg där jag utgår från att ni läsare vet vad jag pratar om, utan att jag egentligen gett några förberedande detaljer. Det kanske inte är så lätt för er att veta vad allt handlar om. Tänkte därför dela med mig av vad mitt liv egentligen handlar om nuförtiden, frivilligt att läsa som alltid.

Jag har precis börjat min andra termin (av sammanlagt åtta) på lärarutbildningen. Jag avslutade första kursen, Svenska 1b, så sent som i fredags. Redan imorgon börjar andra kursen för terminen, Matematik 1b, och den är precis som första kursen en väldigt intensiv kurs på bara 5 veckor. Sedan återstår bara en kurs på terminen som heter Ledarskap och Didaktik. Då ska vi upp till Falun för att ha campusdagar och även ut på fem veckors praktik i skolan. Jag har min praktik på Nybbleskolan i Flen, som för övrigt är en toppenskola.


Skola


Jag skriver inte så mycket om det längre men jag har verkligen fokus på kost och träning i mitt liv. Nu när fotbollen har tillfälligt uppehåll tränar jag på gymmet sex dagar i veckan och försöker ta mig ut för att löpa så ofta jag kan, orkar, hinner och har lust. Jag äter inte chips, godis, läsk, kakor, glass, pizza eller andra onyttigheter. Till frukost har jag fått dille på havregrynsgröt men försöker unna mig en god frukost med mjukt bröd på helgerna. Jag skulle gärna vilja skriva mer om min träning och kost men måste komma på ett bra upplägg först.


Träning
 


Jag lyssnar mycket på Lasse W nuförtiden, vilket jag inte gjort på många, många år. Varför hans musik fått legat och damma så länge vet jag inte, antar att det går i perioder. Hans musik gör mig lugn och jag tänker ofta tillbaks på de svåra stunder han fått mig igenom och hur mycket hans musik betyder för mig. Han tar mig igenom vardagen och inleder mina helger med ett harmoniskt lugn som jag har svårt att hitta någon annanstans.


Musik
 

Jag får ett extra pirr i magen när jag lyckas kasta vardagen åt sidan. Som denna vecka när jag gick på promenad med Tove och blev bjuden på lunch hos LSD med Hanne. Eller när helgerna är fyllda av saker som innefattar familjen eller vännerna. Älskar att kunna njuta fullt ut av både skola, vardag och fritid nu när jag inte har något extrajobb att tänka på. Jag skulle mer än gärna kunna dra in lite extra klirr men faktum är att jag tycker den här terminen varit mycket roligare än förra då jag försökte jobba samtidigt, antagligen på grund av det. Det är helt enkelt inte värt det. Jag vill ju hinna leva också.


Familj
 
Vänner
 
Fotboll
 

Jag dricker ingen alkohol längre. Har länge stått i kluvet val hur jag ska förhålla mig till detta gift. Det ger mig ångest innan jag dricker det, medan jag dricker det och framförallt efter att jag druckit det. Min mage och kropp är förstörd i flera dagar efteråt och all min träning förstörs av bara en enda fylla. Jag har därför valt att ta avstånd från alkoholen, men skulle inte kalla mig själv för nykterist. Jag vill gärna kunna ta ett glas vin när jag känner för det, eller för att det är riktigt gott till mat. Vet inte om jag haft min sista fylla eller om beslutet är för alltid men det lär väl tiden utvisa. Vill påpeka att jag absolut inte dömer de som väljer att drick alkohol, det är ens eget val förstås.





Annars har jag samma höga krav på mig själv som alltid. Vill vara alla till hands och bäst på allt jag gör, något som jag aldrig verkar växa ifrån. Jag längtar som bara tusan tills att vi ska flytta till vårt hus om bara cirka 1,5 månad. Jag samlar idéer genom att surfa runt på inredningshemsidor och besöka inredningsbutiker. Saker jag värdesätter i mitt liv just nu: skola, träning, familj, vänner, fotboll, musik, kost, hälsa och de där små guldstunderna som inte riktigt går att sätta fingret på.


Och här kommer i skrivande stund en alldeles nytagen bild.
Är luffarklädd då jag precis har
målat om köksbordet och stolarna
i en fräsch, vit färg.
Terapiarbete när det är som bäst.


Kram kram

Inga kommentarer: