torsdag 3 november 2016

Kostvanor just nu

Tänk att det ska hinna gå lite över två månader innan man får tillbaka blogg-suget. Jag har inte skrivit ett inlägg sedan den 27e augusti. Jag har helt enkelt inte behövt. Eller inte haft tid. Mitt senaste inlägg handlade om hur bra jag har det på jobbet. Det är fortfarande så. Sedan är jag ju en riktig periodare vad gäller bloggen. Men när man går runt och börjar formulera blogginlägg i sitt huvud då vet man att det är dags att återuppta skrivandet. Förhoppningsvis blir det mer än ett inlägg var tredje månad. Hehe.

Men jag lovar inget. 

Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om allt som hänt de senaste månaderna. På jobbet, med träningen, familjen, vännerna. Men det gör jag inte. Jag hoppar direkt till den delen som handlar om nuet. Det som sker just nu. Och just nu, i denna stund, ligger fokus på mina matvanor. 

Så här försöker jag äta just nu: 
- Glutenfritt. Vill i största mån undvika allt med gluten. Åtminstone till 80% av mitt kostintag. Har ingen diagnostiserad glutenintolerans men jag är övertygad om att ALLA människor skulle må bättre av en kost utan gluten. Dock är jag helt med på noterna om att alla själv väljer vad de vill äta och jag dömer ingen. 
- Begränsa mängden mejerier. Jag skiftar mina matvanor mellan LCHF och Paleo. Kokosmjölk i all ära men ibland kan den inte ersätta grädde. Och jag vill inte ge upp att steka i smör samt ha smör på mackan och till köttet. 
- Sockerfritt. Som det låter. Har även försökt dra ner på fruktsockret då mina tänder tagit stryk av detta. 
- Fritt från tillsatser. E-ämnen, konserveringsmedel, konstgjorda smaker och ämnen samt sötningsmedel göra sig icke besvär. Naturligt ska det vara. 

Dock ser mina kostvanor ut så här just nu (senaste två veckorna): 
- Glutenfritt i veckorna sedan chockas kroppen på helgerna av en överkonsumtion av gluten i form av bröd, pizza, tacos m.m. Hjärnan är lömsk och vill belöna mitt duktiga jag som ätit så bra i veckan genom att lätta lite väl mycket på de där 80 procenten glutenfritt. Inte nöjd med detta. 
- Mejerier som grädde, smör, mjölk och ost förekommer nu mer ofta än sällan. Inte heller vad jag tänkt. 
- Att dra ner på frukten har gått bra, är alldeles för mån om mina tänder för att våga riskera detta. Men det hjälper ju knappast att tillåta sig själv vräka i sig glass och godis på helgerna?? Hjärnan spelar mig ett spratt. 
- Allt för ofta har det den senaste tiden slunkit ner drycker i form av Celsius samt proteinrik chokladdryck på flaska. På grund av lathet och behov av snabbt energiintag antar jag. 

Detta har resulterat i: 
- X antal migränanfall. I söndags hade jag bland det värsta jag upplevt. Jag är fullt övertygad om att dessa anfall kommer i samband med dåliga kostval. Så fort jag är inne på rätt spår fungerar huvudet som det ska. 
- Ont i leder och trött i kroppen. Det värker i lederna och så fort jag väljer dålig mat är soffläget ett faktum. Det känns som träningsvärk i kroppen utan att jag tränat. Detta resulterar i sin tur i ångest över att ha ätit dåligt och suttit stilla för mycket. Sådan ångest kan jag klara mig utan. 
- Uppblåst, gasig och taskig hy. Hej finnar. Hej svullen mage. Hej fjärt-marathon. Inte okej. 

Så igår, efter att ha kommit hem från en semestertripp i Vimmerby där matvanorna varit helt åt skogen, gjorde jag slag i saken och ställde mig i köket för att baka bröd. Ett paleo-bröd med recept från Annika Sjöö. Samt ett LCHF-bröd (a.k.a ostplättar) från Tjockkocken. Ska man kunna äta rätt gäller det ju att ge sig själv dem bästa förutsättningarna för detta. Till lunch blir det kycklingsallad, till mellis en mejerifri smoothie och till middag blir det pannbiff, blomkålsmos och gräddsås. Planering är A och O för att lyckas. 

Ostplättar. Bild lånad från Tjockkocken

Valnötsfrallor. Bild lånad från Annikas paleo-kök

Undertecknad, 
Amalia. 

Inga kommentarer: