torsdag 2 oktober 2014

Fri från socker

I måndags gav jag upp allt vad socker, kolhydrater och konstgjorda ämnen innebär. Med lite inspiration från min bror och instagram har jag tagit mig an att pröva LCHF - Low Carb High Fat. Kort summerat kan man säga att det handlar om att utesluta allt socker i form av godis, läsk, halvfabrikat, frukt m.m. samt att säga hejdå till potatis, ris, pasta och grönsaker som växer under jord. Vill ändå klargöra att det inte handlar om att äta kött och beasås, utan snarare om att äta protein, grönsaker och nyttiga fetter i form av smör, fet fisk, grädde, cremé fraiche, turkisk yoghurt, ost m.m.
 
Än så länge går det som väntat. Att säga hejdå till socker gör man inte i en handvändning, i mitt fall inte till kolhydrater heller. Jag är uppväxt på halvfabrikat, socker, läsk och pasta så detta är en riktig utmaning. Det som skett hittills är att jag varit irriterad, trött, skakis, sötsugen, haft huvudvärk och svårt att sova. Ja, jag har till och med vaknat mitt i natten av mina abstinensbesvär. Men jag håller mig mätt längre på dagen och känner inte längre ett stort behov av att ta en powernap efter lunchen som jag nästan alltid annars gör.  
 
Jag är glad att jag tar mig an denna utmaning och hoppas att det kan leda mer till en livsstil denna gång. Jag har ju som sagt prövat både tävlingsdiet och GI-metoden utan att något egentligen fastnat som ett sätt att leva. Boken till höger ska jag dyka ner i så fort det lugnat sig lite med litteraturen i skolan.   
 
 
Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till. Blev klar med min hemtenta redan idag?? Jag har nog med plugg att ta itu med ändå, och det tänkte jag faktiskt spara tills imorgon. Men här hemma ligger högar med tvätt och hela huset är i behov av en stor omgång med städ. Dessutom skulle jag ju vilja hinna med att träna. Har så mycket saker att göra att jag inte vet vart jag ska börja.   
 

Inga kommentarer: