tisdag 7 oktober 2014

En vecka med LCHF

Nu har jag överlevt en hel vecka utan socker, konstgjorda ämnen och kolhydrater. Abstinensen börjar avta även om jag vet att det tar cirka 3 veckor för kroppen att vänja sig vid en ny matvana. Några av de fördelar jag hittills upptäckt med LCHF är:
 
- mindre mjölksyra vid träning
- mer energi
- mindre svullen buk efter måltider
- längre mättnadskänsla
- mindre behov av något sött efter maten
 
 
 
 
I lördags var dock sötsuget riktigt stort. Säkert på grund av att hjärnan är inställd på lördagsgodis och har varit sedan barnsben. Istället lagade jag en god och mäktig LCHF-tacopaj och avrundande den måltiden med en chokladmousse gjorde på 86-procentig choklad, grädde och ägg. Det räckte för att jag skulle vara nöjd hela kvällen. Inget godis eller chips närmade sig min mun, trots att barnen satt bredvid och mumsade på sånt!
 

 
 
Under denna vecka som jag prövat på LCHF har jag hunnit med att producera en hel del vad gäller eget LCHF-förråd. Jag har gjort egen müsli som är såå god. Absolut den godaste müsli jag någonsin ätit. Förra veckan bakade jag knäckebröd och igår bakade jag ett mjukt bröd som också klassas som LCHF; gjord på mandel-, kokosnöt, och hasselnötsmjöl, ägg, grädde, färskost m.m. Tycker det är riktigt häftigt att göra saker från grunden, det är oftast väldigt enkelt och blir mycket godare, billigare och nyttigare än det man köper i butiken.
 
Nu ska jag börja packa resväskan och bege mig mot Falun. Lämnar kids och sambo hemma för att avnjuta några dagar uppe i vackra Dalarna. Campusdagar står på schemat givetvis. Men förutom det ska jag äta gott och träna med bästa rumskompisen Karolina. Falun here I come.
 
Från tidigare visiter i Falun:
 



 
 

Inga kommentarer: