söndag 16 juli 2017

Positivt tänkande

Jag och Benny tränade på bra när vi var i Grekland. Den veckan vi var borta gjorde vi ca 10 pass. Det var allt från löpning, styrketräning, intervaller och tennis. Min axel kändes bra så jag vågade gå på och belasta axeln lite, men var väldigt försiktig. Trots min försiktighet så tvärvände läkandet av axeln och när vi kom hem fick jag lika ont som jag hade för lite över en månad sedan. Jag kan nu inte lyfta axeln eller vrida den i vissa lägen. Den gör ont även i vila och jag blir så F R U S T R E R A D !
Dels irriterad på mig själv för att jag inte kan låta bli att belasta axeln lite, lite till. Och frustrerad för att jag nu måste börja om med hela läkprocessen.

Så när vi kom var min träningsmotivation som bortblåst. Jag har varit trött, arg och irriterad. Dels trött på grund av hur den senaste tiden sett ut med bröllop och resa men också trött på att ha ont. Det känns som att jag tillbringat de senaste dagarna hemma i sängen. Man hamnar i någon slags offer-position där livet bara känns bla och blä (fast att man vet att det finns de som har det mycket värre). Men sen idag bestämde jag mig att det finns ju faktiskt saker jag KAN göra medan det finns de som inte kan träna alls. Så ikväll ska jag sätta mig ner och göra träningsprogram för hela veckan som bara innefattar löpning, mage och ben. Har även bokat massage imorgon för att mjuka upp axeln. Jag kan inte låta detta resultera i att det inte blir någon träning alls.

Positivt tänkande

Igår var vi barnvakt åt mina två brorsdöttrar: Anastasia 4 år och Valyria 10 månader. Det var supermysigt. Dock är vi lite trötta idag eftersom vi inte riktigt är vana vid nattlig aktivitet. Allt gick ändå väldigt bra och lilltjejen somnade flertalet gånger i famnen på både mig och Benny. Så himla mys! 



Här hemma har vi testat att äta lite mer vegetariska rätter. Jag och Benny fastnade nämligen i olika dokumentärer på Netflix som redogjorde för sambandet mellan folksjukdomar som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt med konsumtionen av animalistisk föda. Dokumentärerna förespråkade alltså vegansk kost och det blir man ju inte över en natt. Hur som helst  blev vi peppade på att föra in lite mer vegetariska rätter här hemma så igår åt vi veganska burgare och idag åt vi tacos på quornköttfärs. Kidsen gillade båda så det kändes kul! Spännande att prova lite nya rätter och dessutom värna lite om miljön (och hälsan) samtidigt. Mera veg åt folket! 

De tre dokumentärer vi såg var: 

What the health

Food choices

Forks over knives

Vi började också titta på en dokumentär vid namn Food matters men när de började prata om att 51% av den mat man äter bör vara "rå" (rawfood) så sa jag åt Benny att stänga av. Vegetariskt i all ära men jag gillar min mat VARM. TACK! Så det blev inget mer med den filmen. 

Tack och bock! 


Inga kommentarer: