söndag 23 juli 2017

Utvärdering av träningsprogram

Efter ett glas resorb och en banan (illamåendet övergick i hunger??) kunde jag somna om. Jag sov mellan kl. 6.00-9.00 men vaknade ändå som ett lik och en mage som var bättre men fortfarande lite orolig. Så hela dagen har gått i trötthetens tecken. På träningsschemat stod en löprunda på 5 km men de krafterna fanns inte idag. Sen att jag dessutom klev på ett bi/en geting/en humla (djur okänt) gjorde inte saken bättre. Skrek som en liten gris och min stackars tå bultade och svullnade upp som en liten potatis. Nä träningen uteblev idag. Men jag tänkte att jag skulle utvärdera det träningsprogram jag skrev förra söndagen för att hålla igång kondition, ben och mage under veckan. 



Så här såg programmet ut: 

Mån: 
Löpning spårvägen och tillbaka (ca 4 km) 
100 sit-ups på tid 

Tis:
Backsquat (Roines program) 
21-15-9 av: 
Jumping air-squats
GHD sit-ups 

Ons: 
Vilodag då vi var i Gustavsvik. 

Tors: 
Gå upp och ner för Malmabacken 10 ggr. 

Ändrades till: 9 st cykelintervaller på hotellet i Sthlm. Cykla 1 min, vila 30 sekunder, höj nivå efter varje intervall, vila på samma låga nivå under hela passet. 
(Malmabacken hanns inte med då vi spontant åkte upp för att bo på hotell och se AIK i Sthlm.) 

Fre: 
20 min AMRAP: 
20 Box Jump Overs 
20 Fällknivar 
20 Airsquats 

Lör: 
6x400 m intervaller på löparbanan i Flen. 1 min vila mellan varje intervall. 

Sön: 
5 km lätt jogg kyrkogården och tillbaka

Ändrades till: vilodag på grund av sömnbrist, ont i magen och svullen tå. 

Utvärdering: 
Något som jag också la till i programmet som var väldigt hjälpsamt för mig var att jag skrev dit en ungefärlig tid som jag skulle utföra passet. Kanske "innan frukost", "efter frukost" eller "innan kvällspassen i Flen". Då var jag mentalt förberedd redan kvällen innan vad som gällde under morgondagen vilket gjorde att jag inte sköt upp passet, något som jag annars är ganska bra på... 

Jag brukar alltid skälla på Benny när han nyfiket frågar "vad ska du köra för pass sen då??" och fräsa åt honom att jag inte riktigt vet och att jag tar det som det kommer. Han har alltid en plan och det har irriterat mig men hallå, det var ju skitbra!! Han hjälpte mig dessutom att inte sätta för höga mål eller göra för krångliga pass som kan kännas svårt att leva upp till. Som lördagens pass till exempel, 6 intervaller låter inte mycket men var ju MÖRDARJOBBIGT! Tack Benny för att du sa åt mig att inte springa fler denna gång. 

Gick ovanligt LÄTT att följa detta program. 





Veckan jobbigaste pass var definitivt lördagens intervaller. Redan på tredje intervallen ville jag kräkas och Benny skrek glatt "det här är PRECIS vad du behöver öva på älskling!" 
Hatar när han har rätt haha. Torsdagens cykelintervaller och fredagens AMRAP var inte att leka med de heller. 

Nu står jag inför en ganska jobbig sits. Vill ju gärna fortsätta på detta vis. Men imorgon åker vi på semester och det är svårt att veta exakt vad hotellets gym och omgivning erbjuder. Så då får jag kanske ta det som det kommer ändå. Alternativt knåpa ihop ett program vartefter. Bra var det i alla fall och trött blev jag fast att ingen träning utförts i armar och axlar. Längtar såklart tills jag får svinga, rycka och frivända igen. Men nu ska axeln bli frisk först. Pronto! 


Den lilla röda pricken är jag på lördagens mördarpass. 

Tack och bock! 

Inga kommentarer: