torsdag 8 oktober 2015

I helgen är det dags

Jag slutade jobba lördagar för snart 3 veckor sedan men de två senaste helgerna har jag varit ute på äventyr, först på läger och sedan hotellweekend. Nu i helgen ska jag för första gången på snart två år (ja men typ!) få uppleva en lördag där jag kan vakna av mig själv, äta långfrukost vid tvn, kolla på nyhetsmorgon, tända ljus och bara mysa under täcket. Efter det kan jag göra lite vad jag vill; plantera ljung, påta i trädgården, åka och shoppa, dega i soffa, plugga eller träna. Eller nej kanske inte träna eftersom ungsuddarna i skolan har lyckats smitta mig med en förkylning igen. Jag som bad dem att låta bli eftersom jag haft min beskärda del av sjukdomar i år. Hur som helst, ni förstår säkert att den här lördagen är rejält efterlängtad. Äventyr är kul men åh så gosigt det är att bara få vara hemma och inte ha något på sin agenda! Det där med lördagar och lång mysmorgon är ju lite extra speciellt också, man slipper ju söndagsångesten.. 


Idag fick jag uppleva den där känslan av att "vara hög på sitt jobb". Inte liksom  jobbet utan snarare av jobbet. Jag fick massa beröm av föräldrar som är så glada att deras barn börjat läsa mer och att dem dessutom verkar älska det. Och jag har ju jobbat stenhårt med läslusten sedan jag började. Då blir man sådär glad så att det bara spritter i magen. Eller som häromdan när jag fick lov att avbryta eleverna mitt i sitt ivriga arbete med en tankekarta för att vi gått 4 minuter över tiden och de var sena ut till rasten men dem vill liksom inte sluta jobba. Då mår man bra. Då fattar man varför man valt att blir lärare. Världens bästa jobb. Om nu bara det här examensarbetet kunde skriva klart sig själv så jag kan fokusera på min roll i verkligheten istället så vore det bra. För just nu är det lite tufft att hantera båda delarna. Jag är stressad men ändå så himla glad att jag valde att jobba denna termin. Jag lär mig på ett annat sätt och jag vill liksom aldrig sluta. Kicken man får vissa dagar (medan andra dagar kan kännas skit) slår ändå det mesta. 

De senaste dagarna har jag varit fruktansvärt sugen på korv med bröd. Och mos! Så idag gjorde jag slag i saken. Jag googlade "korvbröd paleo" och trillade in på det här receptet. Sedan köpte jag korv med 95% kötthalt fri från gluten och laktos. Istället för pulvermos gjorde jag mos av blomkål och sedan toppade jag måltiden med lite hemmagjord aioli som för övrigt är superenkel att göra själv (varför köper man ens sånt?) Sen yttepyttelite socker/konserveringsmedel/skit-ketchup från Heinz bara för att det bara måste finnas med när man äter korv med bröd. Det blev superlyckat. Korven är ju så förbannat god när det är så hög kötthalt och den hemmagjorda aiolin blev superb. Jag passade på att göra två hamburgerbröd när jag ändå var i farten med korvbröd (använda samma recept). Så imorgon blir det nog hemmagjorda burgare med glutenfria bröd och aioli. Till det kanske det serveras någon form av pommes, av sötpotatis och palsternacka? Återkommer om det. 

Korv med bröd och blomkålsmos a la paleo!

Inga kommentarer: