onsdag 8 juni 2011

Lyckan kommer, lyckan går

Kan knappt tro det, men imorgon jobbar jag min sista dag på Miljöteamet någonsin. Har de senaste veckorna gått runt i olika villor, tvättstugor och trapphus och tänkt att "nu gör jag det här för sista gången i hela mitt liv". Jag har stått inklämd mellan två tvättmaskiner, nerhukad i en stinkande luddlåda för sista gången i mitt liv. Idag städade jag äckelhuset på salstagatan FÖR SISTA GÅNGEN I HELA MITT LIV.

Jag har gått och skrotat på Miljöteamet i ganska exakt ett år nu. Och två somrar innan dess. Det är det enda riktiga jobb jag haft så det känns ändå lite vemodigt att lämna denna trygga plats. För även om jag vantrivts, gråtit och svurit över detta förbannade jobb så är det ändå en trygg plats. En säker inkomst. Jag vet hur man städar, det är lätt som en plätt. Jag har aldrig gjort någonting annat, klarar jag av det?

Är skitnervös inför det nya jobbet på måndag. Det är inte många gånger jag gjort saker helt på egen hand, utan många gånger har jag haft någon vid min sida. Jag började gymnasiet i Katrineholm innan jag bytte till Flen. Där kände jag ingen. Gick där i två veckor och det gick bra, även om det var läskigt. Jag ringde Triangelns tränare helt själv och åkte dit för att provträna, det gick också bra även om det nervöst utav helvete.

Vill klargöra att även om B finns på samma arbetsplats kommer vi överhuvudtaget inte ha något samspel under dagarna. Vi har helt olika arbetsuppgifter vilket gör att jag inte kan luta mig tillbaka på honom. Snarare tvärtom måste jag bevisa för hans chef att hon gjort rätt som anställde mig. Att jag är pigg, alert och ambitiös. Gör jag bort mig är det inte bara jag som får ta smällen utan även B. Det sätter en enorm press.

Men självklart ska det bli kul. Det känns overkligt att det verkligen är sista dagen imorrn. Jag har knåpat ihop en liten present till min patrullkompis Jenni. Utan henne hade jag varit long gone från Miljöteamet. Och bakat muffins har jag gjort till mitt hejdå-fika. Men det gick åt skogen. Hoppas de smakar bra iaf.

Från och med imorrn ska jag bara städa upp min egen skit. (Fast om ett bra erbjudande vid sidan av skulle komma in är jag självklart öppen för att tjäna lite svarta cash.)

Saker jag tar med mig från tiden på Miljöteamet:
- Jag kommer aldrig att sätta handflatan mot glaset på en dörr för att öppna. Jag använder ALLTID handtaget eller sidan om mina händer skulle va upptagna. Har torkat otaligt många fingeravtryck från portar runt om i Flen..
- Om jag nån gång blir chef kommer jag aldrig bete mig som våran.
- Jag kommer aldrig låta Cappe eller Claris (eller nån annan) släpa in pinnar eller skräpa ner i trapphuset. Så otroligt irriterande!
- Om jag nån gång börjar jobba på kontor kommer jag flytta mig från kontoret så fort jag ser att städerskan anländer. Så jävla irriterande med folk som sitter kvar tills man ber de flytta på sig..
- Spiller jag kaffe kommer jag torka upp det efter mig.
- Jag kommer aldrig lägga en kommentar som "oj nu kommer jag här förstör precis när du har städat" (Ja du är fullt medveten om det men du gör det ändå!!) eller "du kan fortsätta med det du håller på med hemma hos mig" (Ja om du betalar gubbjävel/kärring!!)

The list goes on! Har en hel del i bagaget. Och även om det är lite vemodigt så ska det bli grymt skönt att lämna detta skitställe!

Wich me luck. :)

Puss och kram

Inga kommentarer: