fredag 17 juli 2015

PALEO-utmaning

De senaste dagarna har jag haft en smärre ångest för inlägget jag publicerade tidigare. Igår när jag kom hem från jobbet då tänkte jag att jag aldrig skulle klara den här utmaningen för sötsuget gjorde sig väl tillkänna. Det här går ju aldrig tänkte jag, inte under semestern och allt.. Allra helst ville jag ge upp redan igår och det är väl lite det som sötsuget gör med en. Fast jag har ju inte riktigt berättat vad utmaningen går ut på ännu. Först lite snabb info om PALEO:

När man äter enligt PALEO utesluter man allt som består av gluten, mejeriprodukter och socker. PALEO är INGEN lågkolhydratkost vilket är viktigt att påpeka. Kolhydraterna tas in via (bland annat) nötter, frukt och rotsaker. Däremot innehåller vissa av dessa saker oftast mindre kolhydrater än exempelvis pasta och ris (som man utesluter) vilket gör att kolhydratsmängden minskar men inte utesluts helt. Värt att nämna är att många crossfit-utövare (som jag själv, även om jag är amatör) äter enligt PALEO för att öka prestationsförmågan.  

Till min utmaning har jag tagit hjälp av Annika Sjöös bok om PALEO. Den inhandlades för en tid sedan när jag prövat på LCHF men inte klarade mig utan kolhydraterna (ni som läser bloggen kontinuerligt minns kanske). Kosten kom dock aldrig till skott just då så nu gör jag ett seriöst försök igen. 

Boken är utmärkt med flikar för att olika måltider ska bli
lättare att hitta. 

Nu till själva utmaningen: Annika Sjöö skriver i boken ovan att PALEO kan ge en nämnvärd skillnad för kropp och knopp även om man inte följer kosten punkt till pricka. Hon ger som förslag att börja med att köra 80-20. Det vill säga att om man äter 5 måltider per dag så ska 4 av dem vara enligt PALEO. Det gör alltså ingenting om du äter keso till frukost eller har mjölk i alla dagens koppar kaffe om resten av måltiderna sker enligt PALEO. Nu i veckan har jag kört helt enligt PALEO men under nästa vecka, när jag trots allt är ledig, ska jag försöka hålla 80-20. Det innebär att jag med gott samvete kan unna mig en mjukglass, en drink, ELLER (inte både och) lite bea-sås så länge jag sköter mig resten av dagen. Det som hände förra veckan under min ledighet var att alla måltider var under all kritik och det märktes både i magen och på humöret. Så egentligen går utmaningen inte ut på att utesluta gluten, socker och mejerier helt som jag nämnde tidigare inlägg, utan att i fyra fall av fem äta enligt PALEO.

För att visa på lite exempel har jag till frukost och mellanmål under denna vecka ätit bland annat:

  • Bananpannkakor
  • Smoothie på bär och mandelmjölk
  • Kokt ägg, avokado och nötter
  • Ägg och bacon
  • PALEO-bröd med ägg, avokado och tomat





Nu kör vi! Utmaningen startade i måndags den 13/7 och fortlöper till samma datum i augusti. Håll till godo för uppdatering under kommande veckor.  
 

Inga kommentarer: