onsdag 29 juli 2015

En kort update om PALEO-utmaningen

Gaaah! Önskar att jag kunde skärpa till mig och uppdatera här lite oftare. Men tyvärr är blogger-appen väldigt tråkig att handskas med och därför blir det sällan några inlägg från mobilen. Ska jag uppdatera gäller det att sitta framför datorn och det gör jag ju väldigt sällan nu under sommaren när skolan inte är igång. Meeeen nu tar jag mig tiden att uppdatera lite om min PALEO-utmaning!

Utmaningen går ju som tidigare nämnt ut på att i fyra fall av fem (under en dag) äta kost fri från gluten, mejerier och socker. Jag vill säga att jag hittills klarat utmaningen riktigt bra. Förra veckan när jag var på roadtrip genom Sverige och bodde på ett flertal olika hotell samt åt mat ute varje dag var det en otrolig utmaning att hålla kosten rätt. Men jag tycker att jag gjorde det bra. Oftast såg dagarna ut som så att jag åt bra hela dagen för att sedan till kvällen slinka ner något innehållande gluten, mejerier eller socker. I vissa fall blev det kanske en blandning, men hey, det var ju semester. 

Den här veckan kan jag i alla fall tala om att jag äter PALEO till 99% varje dag. Igår slank det exempelvis ner smörstekta kantareller så riktigt 100 har det inte varit. Men det är betydligt enklare att sköta denna utmaning när man jobbar och har rutiner att gå efter. I måndags storhandlade jag, gjorde matlådor för nästan hela veckan, bakade glutenfritt bröd samt förberedde mellanmål. Jag får mycket hjälp från Annika Sjöös PALEO-bok. Hennes valnötsfrallor och fröknäcke bakas varje vecka och räddar mig när hungern gör sig till känna i situationer där man annars hade köpt en drickyoggi eller ätit en burk kvarg. Jag har även börjat läsa hennes blogg med start från oktober 2012, då hon själv valde att pröva på livet med PALEO. Bloggen hittar ni här. 

Ljuuuvligt goda valnötsfrallor. ÄLSKAR VALNÖTTER! 

Fröknäcket som smakar popcorn.. Mmm! 

Hur känns utmaningen i övrigt då, i kropp och knopp? Ja jag vill inte hylla PALEO riktigt än eftersom det gått lite för kort tid men visst känner jag skillnad. Framförallt är min mage så mycket lugnare än vad den annars är. Betydligt mindre svullen också. Jag har mindre sötsug. Känner mig piggare och maten känns fräschare. Något som jag också reflekterat över är att man ofta kan bli väldigt trött och "däven" efter att ha lassat in en portion pasta eller ris. Något sånt upplever jag inte nu. Men som sagt vill jag ge utmaningen lite mer tid innan jag kan risa och rosa! 

Jag hoppas kunna uppdatera mer än typ en gång i veckan nu när jag är hemma igen. Sen kommer naturligtvis en liten redogörelse för sommaren 2015, roadtrips och andra påhitt jag glömt berätta om här. Men ni vet, den som väntar på något gott.. 

Inga kommentarer: